top of page

Vetymarkkinassa ensimmäisellä liikkujalla on kilpailuhaitta

22-23. tammikuuta 2025

Luulajassa 22.-23. tammikuuta 2025 pidetyssä Nordic Hydrogen Valleys as Energy Hubs -konferenssissa esiteltiin runsaasti vetysiirtymään liittyviä faktoja. Yhdessä ne maalasivat selkeän kuvan siirtymävaiheen nykytilasta, joka näyttää ketsuppipullon ravistelulta (efektiä odotellessa). Yksi keskeinen esiin noussut este on fossiilisten polttoaineiden halpuus suhteessa vaihtoehtoihin. Näyttää epävarmalta, pystyykö pelkkä teknologian kehitys kuromaan hintakuilun umpeen ajoissa. Jos ei, pelinavaajat maksavat – ja heidän joukossaan todennäköisesti veronmaksajat.

Nordic Hydrogen Valleys as Energy Hubs -ohjelman tekemän kartoituksen mukaan Pohjoismaissa oli vuonna 2024 167 vetylaaksoa tai vetykehitysaluetta, joissa on valtava 270 TWh:n kapasiteettipotentiaali. Kuitenkin vain 0,2 prosenttia tästä kapasiteetista on käytössä. Yksi prosentti on rakenteilla.

Mikä estää kehitystä?

Brynhildur Davidsdottir H2AMN-hankkeesta luetteli vetytalouden kehittämisen esteitä. Meiltä puuttuu
⚡ sähköä vedyn valmistukseen
⚡ vedyn kysyntää
⚡ verkon kantokykyä
⚡ infrastruktuuria yleensä

Rahoituksen saaminen on myös vaikeaa, ja uuden teknologian kustannukset ovat korkeat. Uudet teknologiat ovat kehittymättömiä, ja ne joutuvat kilpailemaan kehittyneiden teknologioiden ja halpojen fossiilisten polttoaineiden kanssa. Myös yleinen mielipide on osittain kääntymässä uusien voimalaitosten rakentamista vastaan.

Näissä olosuhteissa ei voida puhua ensimmäisen toimijan tai pelinavaajan kilpailuedusta, vaan pikemminkin haitasta sekä kehityksen että käyttöönoton kannalta. Kilpailuetu on toisena toimivalla, joka välttää suurimmat riskit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

University of Icelandin Brynhildur Davidsdottir päätti esityksensä ehdotuksiin siitä, miten vihreän vedyn umpikujasta päästään eteenpäin


Useiden konferenssin puhujien mukaan suurin ongelma on fossiilisten polttoaineiden halpa hinta, joka perustuu siihen, että niitä ei veroteta, vaan ennemminkin tuetaan.

Investointeja jarruttava liiketoimintariski on siis puhtaan vedyn hinta, joka ei ole kilpailukykyinen lyhyellä aikavälillä. Esimerkiksi e-metanolin hinta on nyt kolme kertaa korkeampi kuin fossiilisen metanolin.

Pitkällä aikavälillä, kun hiilidioksidin hinnan odotetaan nousevan ja vetyteknologian halpenevan, tutkijat odottavat tilanteen paranevan. Kyse on ajanjaksosta 2032-2033.

Tutkijoiden mukaan nykyinen markkinatilanne ei johda toivottuun uuteen tilanteeseen ilman valtion tukea infrastruktuurille. Tämä tarkoittaa, että mitä nopeammin ja voimakkaammin hallitukset nostavat hiilidioksidin hintaa, sitä enemmän se vähentää niiden omaa liiketoimintariskiä/veronmaksajien riskiä.

Pehmeistä arvoista on tulossa kovaa valuuttaa

Luulajan vetytapahtumaa profiloi saatavilla olleen tutkimustiedon runsaus. Toinen erilaistava näkökulma oli keskittyminen vetyhankkeiden vaikutuksiin paikallisyhteisöissä. Tätä käsiteltiin omassa sessiossaan, jossa esimerkiksi Michael Ross Yukonin yliopistosta kertoi roolistaan riippumattomana välittäjänä paikallisyhteisöjen ja energiahankkeiden kehittäjien välillä.

Cecilia Wallmark / LTU (oik.), Janne Hietaniemi / Business Oulu ja kirjoittaja jatkoivat Nordic Hydrogen Valleys as Energy Hubs -konferenssissa juttua siitä, mihin se BotH2nia Goes Luleå -tapahtumassa tammikuussa 2023 loppui.

Vetyyn siirtymisen sosiaalinen hyväksyttävyys on JustH2Transit-hankkeessa keskeisellä sijalla. Siirtymä ei ole kestävä, elleivät paikallisyhteisöt, jotka jäävät elämään hankkeiden välittömien vaikutusten kanssa, pidä sitä oikeudenmukaisena. JustH2Transit-hankkeen puolesta pitämässäni esityksessä korostin, että on tärkeää ottaa paikallinen näkökulma huomioon ”uutena normaalina” hankkeen toteutettavuutta arvioitaessa. Hankkeiden toteuttamisen nopeus ja kannattavuus riippuvat tästä, samoin kuin koko puhtaan siirtymän legitimiteetti ja maine.

Järjestäjien kirjoittaman yhteenvedon ja linkit kaikkiin esitysmateriaaleihin löydät täältä:

https://www.nordicenergy.org/article/nordic-hydrogen-solutions-for-our-shared-future/

Minna Näsman

Akordi

1.jpg
2.jpg

JustH2Transit

tutkimusta rahoittaa

image.png
bottom of page